Wednesday 20 January 2016

Tandloos (Toothless) Bladwijzer

Toothless Fury corner bookmark in book (DIY Tutorial)
Een tijdje geleden zag ik deze foto op Pinterest van een Tandloos (Toothless) bladwijzer zoals deze, maar ik kon er nergens een tutorial van vinden, dus besloot ik om er gewoon zelf één te maken voor mensen zoals ik die zelf teen tandloos bladwijzer wouden hebben! Die op Pinterest is (grotendeels) gemaakt uit vilt, de mijne gewoon van papier.
Een vriendin van mij houdt erg veel van Tandloos (wie niet?): zij heeft er een hoodie van en voor nieuwjaar gaf ik haar zelfgemaakte tandloos sokken, dus ik ga haar collectie uitbreiden en haar deze cadeau doen. Ik ga er misschien nog een tweede voor mijzelf ook maken! Het is zo schattig en nog kei nuttig ook. Ik lees heel graag, en kan nooit genoeg bladwijzers hebben. Ik vind het resultaat best wel goed gelukt, maar er zijn toch nog een paar dingen die ik misschien anders zou doen, dus dat zal ik er zeker ook bijzetten in de onderstaande tutorial. Ik heb alle elementen van de Tandloos gewoon met de losse hand getekend, maar als jullie willen zal ik een sjabloon hiervoor maken dat je kan gebruiken. Laat onderaan gewoon een berichtje achter en dan zal ik er zo snel mogelijk ééntje maken!
30 minuten


Benodigdheden


- Dik papier of dun karton (zwart of lichtgekleurd)
-Zwarte verf or zwartte (alcohol) stift
- Potlood
- Wit papier
- Groene stift of Groen papier
- Rode stift of Rood papier
-Lijm


Instructies

Corner Bookmark of Toothless - first template
- Begin met het creëren van de hoek die rond de paginahoek gaat, dus het effectieve bladwijzer deel. Hiervoor teken je dit patroon op je karton/dik papier. Dus drie even grote vierkanten in een hoekformatie (die van mij hadden zijde van 5 cm). De gemarkeerde driehoeken hebben we niet nodig. 

Toothless Bookmark base, cut-out- Knip het patroon uit (dus alles behalve de gemarkeerde driehoeken). Ik heb hier een mesje voor gebruikt, maar gaat evengoed met een schaar. Mijn karton was de achterkant van een blok gelijnd papier.

- Als je je bladwijzer basisvorm hebt uitgesneden, vouw dan over de twee lijnen (gebruik een lat om het vouwen te helpen, zeker als je papier zeer dik is), zodat de driehoeken overlappen. Lijm dan de twee driehoeken aan elkaar. Gebruik hier niet te veel lijm zodat je niet per ongeluk je bladwijzer dichtlijmt. 

Toothless Bookmark base, painted black- Als je lichtgekleurd papier (en dus niet zwart) hebt gebruik, schilder het dan zwart, of maak het zwart met een stuft. Ik had de mijne eerst geschilderd maar vond die niet donker genoeg voor Tandloos (is tenslotte een nightfury), dus ben erover gegaan met een zwarte alcohol stift. Uiteindelijk heb ik besloten om beide kanten ook te doen, zodat de bladwijzer langs achter ook er mooi uitzag.
Different pieces of Toothless Bookmark sketched on Paper stock

- Teken de verschillende delen van de Tandloos (1 staart, 2 lange oren, 2 kleine stukjes vanboven, 2 korte stukjes opzij, 2 lange stukjes opzij en de 2 poten) op je dik papier/karton. Ik heb dit gewoon uit de losse hand gedaan, maar als jullie willen zal ik een sjabloon hiervoor maken, laat me onderaan gewoon eventjes weten! Knip alle delen uit en schilder/markeer deze ook zwart langs beide kanten.

Paper Toothless Bookmark- Leg alle onderdelen samen hoe je wilt dat het er gaat uitzien (en neem eventueel een foto om je straks op te baseren) voor je begint te lijmen.

Toothless Fury Bookmark - Glued together- Ik raad aan om ook de zijkanten van je karton te schilderen/markeren om echt een mooi afgewerkt resultaat te krijgen. Ik heb dit pas daarna gedaan en dat maakte het wel wat moeilijk.

- Dan heb ik rond al mijn onderdelen met potlood langs de zijkant gegaan. Dit gaf een zilveren schijn aan elk onderdeel en kon je beter de verschillende onderdelen onderscheiden. Dit gaf meer diepte aan het eindresultaat.

- Lijm vervolgens al je onderdelen aan elkaar, ik deed dit in de volgende volgorde: 2 grote oren aan het hoofd, 2 kleine top-delen aan het hoofd, beide sets zij-delen aan het hoofd en over elkaar, beide poten aan het hoofd en dan de staart aan het hoofd (over al de rest). Ik gebruikte contactlijm, wat wel goed werkte, maar dat was ook het enige dat ik had, dus kan niet zeker zijn. Lijm je Tandloos aan je hoek bladwijzer.

Finished Toothless Fury Bookmark- Knip de ogen uit (weer als jullie willen maak ik een sjabloon, laat het gewoon weten) uit wit of groen papier. Lijm ze op hun plaats (hier zou ik een minder sterke lijm aanraden zo mogelijk). Als je wit papier hebt gebruikt, kleur de ogen dan groen. Ik had groen papier gebruikt, maar ben er met groene flue overgegaan om ze nog feller te maken. Teken de pupillen erop met zwarte markeerstift. Ik ben niet helemaal tevreden met hoe die van mij eruit zien. Ik wou hem naar beneden, naar het boek laten kijken, dus had ze beneden in de hoek geplaatst, maar vond dat hij zo te veel naar zijn neus keek, dus besloot ze groter te maken, maar nu vind ik ze wat te groot.

- Knip de helft van het eindstuk van de staart uit wit of rood papier en lijm het op zijn plaats (met de minder sterke lijm). Als je wit papier gebruikt, zoals ik, kleur dan gewoon het logo niet in. Als je rood papier gebruikt knip het logo dan uit wit papier en lijm dat erboven op.

- Knip 8 kleine nageltje uit with papier (of 2 sets van 4), lijm twee sets van 4 aan elkaar en lijm ze dan aan de achterkant van de poten. Dit was het moeilijkste deel, omdat ik wat aan het prutsen was met mijn contactlijm.

Finished Toothless Fury Bookmark, used in Book
Hier is mijn Toothless, goedkeurend
aan het neerkijken op mijn boek
(Ken Follett)
- Teken de 'ribben' op de staart (in rood over de rode kant, niet over de schedel, in potlood aan de andere kant). Teken de neus en mond in potlood. Definieer de ogen door er rond te gaan in potlood. Ik tekende ook lijntjes in de pupil van het midden van de pupil naar de buitenkant, die je enkel kan zien als het licht er op schijnt.

- Steek hem in je favoriete boek en geniet!

No comments:

Post a Comment