Friday 22 January 2016

Tamarind Gember Koekjes


Tamarind Ginger Cookies - Finished plate full
Ongelooflijk genoeg heb ik pas recent Tamarind ontdekt bij het maken van een heerlijke watermeloen en eendenborst salade, die ik zal delen wanneer watermeloen terug in de winkel verschijnt. ;) Daar gebruikte ik een pasta versie van tamarind, die je in elke supermarkt kan terugvinden (kijk in de internationale / Aziatische afdeling). Tamarind heeft een heerlijke zoet-zure smaak die goed past bij tal van gerechten.
Dus, wanneer ik onlangs in de Aziatische supermarkt was en Tamarind zag staan (nog met zaden in weliswaar), kon ik niet weerstaan om het in mijn karretje te leggen. Dan lag het op mijn schap voor een paar weken, wachtende op een goede gelegenheid. En welke gelegenheid is beter dan koekjes? Op hetzelfde schap stond ook een overschot gesuikerde gember, van een eerdere uitstap naar de Aziatische supermarkt, die ik al eerder gebruikt had in een lekkere gember, witte chocolade kaastaart. Met deze twee heerlijke ingrediënten begon ik mijn avontuur. Voor we beginnen, laat me wel even zeggen dat de gewone tamarind pasta uit de supermarkt veel gemakkelijker te gebruiken is in dit geval. Het verwijderen van al die zaden was zeer lastig! :p Blijkbaar zijn de zaden eetbaar en vrij gezond, dus misschien zal ik me er is mee bezighouden om deze te pellen en te roosteren, maar dit is niet heel gemakkelijk, dus misschien ook niet... ^^
Ik heb deze koekjes samen met wat brownies en citroen kaastaart koekjes gemaakt, laat een reactie hieronder achter als jullie hiervoor ook de recepten voor willen. Deze waren ook zeer lekker, gewoon iets minder speciaal dan de tamarind gember koekjes. Ik heb al dit lekkers gemaakt als cadeau voor een paar vriendinnen waarmee ik nieuwjaar vierde (samen met o.a. de oorbellen met origami bloem waar ik reeds over gepost heb).
Op naar de koekjes...


ongeveer 40 koekjes - 60 minuten (afhankelijk van grootte oven)

Ingrediënten


- Ongezoute boter (125 g)
- Witte suiker (250 g)
- Tamarind pasta/concentraat (100 g)
- Gewone, witte bloem (250g)
- Gesuikerde/Gekonfijte gember (200 g)
- 1 Ei
- Bicarbonaat (3/4 theelepel = tl)
- Ras al Hanout (2 tl)
- Gemberpoeder (2 tl)
- Nootmuskaat (0.5 tl)
- Kaneel (1 tl)
- Zout (0.5 tl)

Instructies

- Laat alle ingrediënten op kamertemperatuur komen als ze uit de koelkast kwamen. Dit is geen super noodzakelijke stap, maar het maakt het mengen van de ingrediënten gemakkelijker, alsook het bakken.

- Voor verwarm de oven op 180°C

- Meng zachte boter, suiker, tamarind en ei tot een glad mengsel. Ik heb gewoon mijn handen gebruikt, omdat ik geen staande mixer heb in mijn zielige kot-keuken, maar als je dit wel hebt, meng het dan daarmee. 

- Snij de gekonfijte gember fijn. Ik heb een obsessie met alles zeer fijn snijden dus die van mij waren mini (1 mm), maar probeer ze toch wel vrij klein te maken, zeker omdat ze de neiging hebben om aan elkaar te blijven plakken. Om dit te vermijden meng de stukjes er in delen bij, goed mengen tussendoor voor je de volgende lading fijn snijdt en eronder mengt.

- Voeg al je kruiden toe. Als je geen ras el hanout hebt, is dit geen ramp, aangezien we diens belangrijkste ingrediënten (in dit geval) ook apart extra toevoegen, maar als je ze hebt, mag je i.p.v ras el hanout de volgende toevoegen: 1/4 tl elk van kardemom-, komijn-, korianderzaad- en kurkuma-poeder.

- Meng in delen je bloem en bicarbonaat eronder (wees voorzichtig met het bicarbonaat, te veel geeft je koekjes een bittere nasmaak!).

Balls of the tamarind ginger cookie dough, ready for the oven
Op de mijne paste er
maar 9 balletjes helaas.
- Bedek je ovenschotel met bakpapier.

- Rol balletjes uit het deeg (ter grootte van een walnoot) en verspreid ze over je ovenschotel met ongeveer 5 cm tussen elk balletje. De koekjes worden ongeveer 5 cm in diameter.

View through the cloudy oven window to the tamarind ginger cookies baking
Zie die koekjes gaan, mmm!
- Bak de koekjes 15 minuten in je voorverwarmde oven. Ik heb op kot een zeer kleine oven, dus het duurde even voor ik ze allemaal had gebakken. Ik had twee kleine ovenschotels die ik tegelijkertijd gebruikte als volgt: zet de eerste schotel er in, 8 minuten later steek je de tweede schotel erbij, onderaan, 8 min later haal je de eerste schotel eruit, verhuis je de tweede naar boven en steek je er onderaan een nieuwe lading koekjes in, enzovoort tot alle koekjes gebakken zijn.
First two trays of my finished tamarind ginger cookies
Koekjes net uit de oven. Ik moest
de nog warme koekjes verhuizen
naar een bord om verder af te
koelen, omdat ik maar twee
schotels heb.

- Laat afkoelen en geniet ervan!

Plate full of the tamarind ginger cookies all for myself!
Een bord vol heerlijke tamarind gember koekjes, helemaal voor
mijzelf! ^^ De rest heb ik ingepakt in zijdepapier om weg te
geven, samen met 
de andere twee heerlijkheden:
de brownies en citroen kaarstaart koekjes.



1 comment:

  1. Ik heb de tamarindekoekjes gemaakt met gembersiroop omdat ik geen gekonfijte gember had. Heel erg lekker met alle kruiden, beetje pittig en chewy!

    ReplyDelete