Monday 22 February 2016

Steak met tomaten, lente-ui en balsamico-azijn

Steak with tomatoes, scallions and balsamic vinegar
Dit is één van mijn favoriete, super gemakkelijke recepten die ik nu al een tijdje maak (ook voor het minderen van koolhydraten). Ik weet niet meer precies uit welk boek het kwam (een koolhydraat arm dieet boek van mijn zus in ieder geval), dus ik kan helaas momenteel niet de bron geven. Spijtig genoeg eet ik dit niet zo vaak als ik zou willen aangezien steak meestal een beetje boven mijn studentenbudget ligt, maar als ik dan toch gezond eet, moet dat er af en toe maar af kunnen. ;) Het is letterlijk het gemakkelijkste en snelste avondeten dat je je kan inbeelden. Het bevat 4 ingrediënten en duurt misschien 15minuten om klaar te maken. Het is niet enorm laag in calorieën (steak is semi-calorierijk vlees), maar het valt zeker mee en vult goed. En heb ik al vermeld dat het heerlijk en oh zo gemakkelijk is? Mijn excuses voor de lage kwaliteit foto.
http://ponderingtheinternet.blogspot.com/2016/01/surviving-healthyness.html

Avondeten - 1 persoon - 450cal - 15 minuten

- Steak (150g)
- Tomaten (200g, kerstomaten zijn het lekkerst, maar gewone zijn ook prima)
- Lente-ui (50g): kan eventueel met gewone ajuin vervangen worden
- Balsamico azijn (2el)
- Olie/Boter (ik gebruikte kokosolie, zeer neutraal van smaak)
- Zout & Peper

- Als je tijd heb, laat je steak op kamertemperatuur komen (2u uit koelkast) en maak de tomaten/balsamico mengeling wat op voorhand zodat de smaken wat beter mengen, maar dit is allebei niet strikt noodzakelijk.
- Snij de tomaatjes in kleine blokjes en de lente-ui in ringetjes.
- Meng met de balsamico azijn en kruid met zout en peper.
- Zet een pan op een hoog vuur.
- Kruid de steak langs beide kanten met zout en peper.
- Eenmaal dat de pan heet is (olie/boter smelt direct), doe de steak er in. Persoonlijk vind ik dat het zonde is om een steak verder dan saignant te bakken, en bak hem meestal zelf meer naar de bleu kant leunende. Na saignant verlies je heel veel van de heerlijke smaak en structuur. Ik bak beide zijden ongeveer 2 minuten (vrij dikke steak). Aangezien je de steak pas in de pan legt als deze zeer heet is, bruint je steak toch helemaal op die tijd. Het bruinen is belangrijk om de smaak en de sappen de verzegelen in het vlees en zodat straks je tomatenmengeling wat mengt met de steak smaak omdat je het in dezelfde pan bakt.
- Na het bakken, laat je steak zeker 7-8minuten rusten. Als je steak (of elk rood vlees) direct na het bakken aansnijdt, loopt veel van het sap/bloed weg. Wikkel het eventueel in aluminiumfolie om goed warm te houden (zeker als je hem bleu bakt). Ondertussen moet je toch de tomaten bakken.
- Bak de tomatenmengeling in dezelfde pan voor ongeveer 5-8 minuten, tot je vloeistof (balsamico azijn + tomatensap) begint in te dikken.
- Bedek je (uitgepakte) steak in deze heerlijke tomaat balsamico saus en geniet! 

No comments:

Post a Comment